WIL ws kar za raporty z list oczekujących
Oddział wojewódzki NFZ rozsyła pisma powiadamiające o nałożeniu kary za nieterminowe przekazywanie raportów dotyczących list oczekujących.
czy te kary mieszczą się
w kryteriach kary umownej?
2014-12-15
Wyjaśnienia Biura Prawnego WIL i wzór zażalenia
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
2014-12-11
Jak wynika z napływających do Izby danych, pism tych jest rzeczywiście dużo i wygląda to na masową akcję podjętą wobec świadczeniodawców wszystkich rodzajów świadczeń zobowiązanych do prowadzenia list oczekujących.
Najczęściej zgłaszane zastrzeżenia:
1/ kara dotyczy najczęściej wygasłej już umowy .
Tak, ale odpowiedzialność z tytułu wykonania umowy nie kończy się z chwilą jej wygaśnięcia. Istnieje cały czas spór jak długo odpowiadamy i w jakim zakresie za wykonywanie umowy, ale okres przynajmniej trzyletni raczej nie podlega dyskusji.
2/ niektórzy posprawdzali swoje dane eksportowe i okazało się, że wzięto pod uwagę termin zaimportowania raportu gdy tymczasem w terminie eksportowany był raport, ktory został przez system odrzucony.
To istotna przesłanka wyłączająca możliwość nałożenia kary. Często informacja o odrzuceniu raporu jest głębiej ukryta , często błąd nie zalezy od świadczeniodawcy .
3/Dlaczego nie było formalnej kontroli?
Sprawa jest analizowana przez prawników. Z pewnością z przyczyn wymienionych w pkt 2 Oddział nie dopełnił staranności (brak uwzględnienia faktu odrzucenia eksportu) . Można było również zażądać od Świadczeniodawców wyjasnień. Procedura kontroli byłaby tu zapewne pomocna, gdyż w jej ramach można np złożyć wyjaśnienia i ostatecznie-zastrzeżenia do protokołu.
4/ czy można coś z tym zrobić?
Można. Pismo nie zawiera pouczenia odnośnie odwołania od tej decyzji, gdyż nie jest to decyzja, nie ma tu procedury stricte odwoławczej. Jest to jednak czynność dyrektora oddziału i na taką można żłożyć zażalenie do Prezesa NFZ w trybie art 160 ustawy o świadczeniach
Wielkopolska Izba Lekarska udostepni w najbliższych dniach wzór takiego zażalenia.
Art. 160. Świadczeniodawcy, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przysługuje zażalenie na czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące realizacji umowy.
Art. 161. 1. Zażalenie, o którym mowa w art. 160, rozpatruje, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, Prezes Funduszu.
2. Zażalenie, o którym mowa w ust. 1, składa się wraz z uzasadnieniem za pośrednictwem właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Funduszu w terminie 14 dni od dnia dokonania czynności przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu.
2a. Prezes Funduszu, uwzględniając zażalenie w części lub w całości, nakłada na dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, w szczególności poprzez uchylenie czynności, której dotyczy zażalenie, i zawiadamia świadczeniodawcę w terminie 7 dni o uwzględnieniu zażalenia.
3. W przypadku nieuwzględnienia zażalenia przez Prezesa Funduszu w części lub całości, świadczeniodawcy przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie.
3a. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, świadczeniodawca może złożyć do Prezesa Funduszu w terminie 14 dni od dnia otrzymania stanowiska Prezesa na złożone przez świadczeniodawcę zażalenie.
3b. Wniosek o ponowne rozpatrzenie rozpatrywany jest przez Prezesa Funduszu w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
3c. Zażalenie na ponowne rozpatrzenie wniosku nie przysługuje.
Zmagasz się z problemami ze zgryzem bądź nie jesteś pewien czy potrzebujesz aparatu ortodontycznego? Skontaktuj się ze specjalistą z zakresu ortodoncji z kliniki stomatologicznej Stankowscy-Białach! W ramach usług ortodoncja Poznań, zadba on o stan Twojego uzębienia i przywróci mu pełną funkcjonalność.